MEE locatie in de buurt
Cliëntondersteuner in gesprek

Effectief communiceren met kwetsbare inwoners

Data
  • nog geen startdatum bekend

Als professional of vrijwilliger in het sociaal maatschappelijk domein kom je tijdens je werkzaamheden een verscheidenheid aan inwoners tegen. Onbewust ben je bezig om je communicatie zoveel mogelijk af te stemmen op degene die je tegenover je hebt. Ouderen zal je bijvoorbeeld op een andere manier aanspreken dan jongeren.

Bij inwoners waarbij hun beperking niet direct zichtbaar is, kan het lastig zijn om goed in te schatten met welke communicatie je het beste kunt insteken. Denk bijvoorbeeld aan autisme (ASS), niet-aangeboren hersenletsel (NAH), psychiatrie of een licht verstandelijke beperking (LVB). Tegelijkertijd vraagt deze groep een andere manier van communiceren.

Wanneer de communicatie niet goed afgestemd wordt, kan dit belemmeringen geven als het gaat om het overbrengen van informatie en het maken, begrijpen en nakomen van afspraken. Dit kan leiden tot onduidelijkheid en onbegrip.

De praktische training ‘Effectief communiceren met kwetsbare inwoners’ biedt uitkomst.

Inhoud

Tijdens de training leer je:

  • hoe je met effectieve communicatievaardigheden goed aansluit op de situatie en het niveau van de kwetsbare inwoner
  • niet langer te blijven hangen in gedachten en veronderstellingen
  • hoe je een goede vraagverduidelijking afneemt
  • om tot een constructief gesprek te komen; de basis voor duurzame oplossingen
  • de verschillende beperkingen herkennen en hiermee om te gaan
  • de vaardigheden in te zetten tijdens gesprek, overleg en/of in samenwerkingstrajecten met inwoners met een niet zichtbare beperking

Duur en opbouw van de training

De training bestaat uit 3 dagdelen van elk 3,5 uur.

(Mogelijke) opbouw van de training:

Dagdeel 1:

Tijdens dit dagdeel gaan we in op het herkennen van en omgaan met een licht verstandelijke beperking en niet-aangeboren hersenletsel. Hierdoor krijgen deelnemers zicht op bewoners die anders reageren dan ze verwachten en/of bewoners die zelf hun hulpvraag niet kunnen verwoorden. Dagdeel 1 wordt heel praktisch aangeboden door middels van ervaringsoefeningen en de inzet van een ervaringsdeskundige. Aan het einde van het dagdeel krijgen de deelnemers een huiswerkopdracht.

Dagdeel 2:

Het tweede dagdeel wordt de beperking autisme behandeld. Vervolgens gaan we met elkaar in op bejegening en communicatie. Hierbij is aandacht voor de vraag achter de vraag. We zullen dit onder andere doen door middel van rollenspellen. Zowel gespreksvoering als communicatie op papier komen hierbij aan bod. Hierbij staan we ook stil bij een andere vorm van communicatie namelijk tekenen. Aan het einde van het dagdeel krijgen de deelnemers een huiswerkopdracht.

Dagdeel 3:

Het draait dit dagdeel om het toepassen van het geleerde met een trainingsacteur. Hierbij wordt er zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de praktijk (casussen en leervragen) van de deelnemers onder andere uit de huiswerkopdrachten.

Voor wie

Professionals of vrijwilligers die werkzaam zijn in het sociaal maatschappelijk domein.

Accreditatie

Deze training is geaccrediteerd bij SKJ. Deelnemers kunnen 12 punten voor de gehele training krijgen.

Informatie

Ben je geïnteresseerd in deze training en wil je weten wat de mogelijkheden zijn?

Neem dan voor meer informatie contact op via training@mee-az.nl of vul onderstaand formulier in.

 

​​

Interesse in training

  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Scroll to top