coronavirus - veel gestelde vragen bij MEE

Veelgestelde vragen in corona-tijd

 Hieronder staan de veelgestelde vragen op dit moment. Deze lijst zal de komende tijds steeds worden aangevuld.

1. Ik hoor veel informatie over het coronavirus. Maar wat is nu waar en wat is niet waar?

Geloof niet alles wat er verteld wordt op social media verteld, zoals: Facebook, Twitter en Instagram.
Lees alleen informatie op betrouwbare websites, zoals:

2. Is er informatie over het coronavirus in eenvoudige taal?

Op de website https://corona.steffie.nl/nl/ legt Steffie op een duidelijke manier uit:

  • wat het coronavirus is
  • wat je het beste kunt doen om niet ziek te worden
  • hoe zorg je er voor dat anderen niet ziek worden
  • wanneer mag je naar buiten om boodschappen te doen
  • wanneer moet je thuis blijven
  • en wat kun je doen nu je de hele dag thuis bent

Het animatiefilmpje, met betrouwbare en begrijpelijke informatie, is gemaakt in opdracht van de Rijksoverheid.

3. Komen jullie nog op bezoek of kan ik jullie nog bezoeken?

Vanwege het coronavirus is bezoek aan huis of kantoor nu helaas niet mogelijk. We zijn wel nog steeds telefonisch en per mail bereikbaar bij vragen, problemen of een luisterend oor. Bel of mail ons via T 030 264 22 00 | info@mee-ugv.nl. Je wordt zo snel mogelijk geholpen.

4. Ik ben nog geen cliënt bij MEE: kunnen jullie me wel helpen?
Jazeker! Dat blijft mogelijk. We helpen je graag, ook als je nog geen cliënt bent. Bel of mail ons via T 030 264 22 00 | info@mee-ugv.nl Je wordt zo snel mogelijk geholpen.

5. Ik ben mantelzorger en zorg nu de hele tijd voor mijn naaste, dit is een heel grote belasting voor me. Kunnen jullie helpen?

We snappen dat de zorg voor een ander nu extra veel vraagt en zwaar kan zijn. Ook mantelzorgers en familieleden mogen altijd contact opnemen met MEE. Dat hoeft niet alleen voor hulp of advies te zijn. We zijn er ook voor een luisterend oor in deze lastige tijd. Bel of mail ons via T 030 264 22 00 | info@mee-ugv.nl. Je wordt zo snel mogelijk geholpen.

6. Mijn man en ik werken beiden in een zogenaamd ‘essentieel beroep’ maar ons kind met een beperking kan door capaciteitsgebrek maar één dag per week terecht bij de opvang. Wat kunnen we doen?

Dit is een lastige kwestie waarop niet een eenvoudig antwoord mogelijk is. Neem daarom contact met ons op. Dan bekijken we samen met jullie de mogelijkheden die er op dit moment wel zijn. Bel of mail ons via T 030 264 22 00 | info@mee-ugv.nl. Je wordt zo snel mogelijk geholpen.

7. Ikzelf, mijn familielid, mijn kind of mijn cliënt is aangemeld voor diagnostiek. Kan dit nu nog doorgaan?

Dit is de komende tijd wel moeilijk, maar de gedragsdeskundigen proberen wel zoveel mogelijk op te starten. Zo kan er bijvoorbeeld al telefonisch contact zijn. Het team stemt met iedere aangemelde client of ouder af wat zij prettig vinden. Dus alvast starten met wat mag en kan, of toch wachten tot we weer op bezoek mogen.  Heb je vragen over een gepland onderzoek of over de mogelijkheden van onderzoek? Mail dan naar gedragsdeskundigen@mee-ugv.nl

8. Mijn dochter snapt de maatregelen rond Corona niet. Hoe maak ik bijvoorbeeld aan haar duidelijk dat zij op straat 1,5 meter afstand moet houden tot anderen?

Er is inderdaad heel veel informatie en veel informatie is niet meteen voor iedereen duidelijk. Gelukkig zijn er ook websites met informatie in eenvoudige taal, zoals:

Ik ben ZZP-er en wil ondersteuning aanvragen. Kan ik daarvoor bij jullie terecht?

Je kunt hiervoor terecht bij jouw eigen gemeente. MEE kan wel helpen als je ZZP’er bent en ook een beperking hebt. Als je bijvoorbeeld moeite hebt met formulieren of regelingen niet goed begrijpt, kun je contact opnemen met MEE. T 030 264 22 00 | info@mee-ugv.nl. Je wordt zo snel mogelijk geholpen.