Veelgestelde vragen

Hoe kan ik MEE bereiken?

Heeft u een hulpvraag en wilt u weten waar u MEE bij u in de buurt kunt vinden?  Klik dan hier voor MEE in uw gemeente.
Voor contact met MEE Utrecht, Gooi & Vecht belt u met T 030 264 22 00 of stuur een mail naar info@mee-ugv.nl.

Wanneer is MEE bereikbaar?

MEE Utrecht, Gooi & Vecht is op werkdagen bereikbaar van 8.30 tot 17.00 uur

Waar zit MEE?

MEE Utrecht, Gooi & Vecht heeft twee locaties:

  • Pallas Athenedreef 10 in Utrecht
  • Oude Torenstraat 45 in Hilversum (alleen te bezoeken op afspraak)

Meer informatie over ondersteuning van MEE bij u in de buurt vindt u bij 'MEE in uw gemeente'

Wat is onafhankelijke cliëntondersteuning?

Onafhankelijke cliëntondersteuning betekent dat er altijd iemand is waarbij u terecht kunt met uw vraag over bijvoorbeeld zorg, werk, inkomen, opvoeding en vrijetijd. Iemand waarvan u zeker weet dat hij alleen in uw belang ondersteuning biedt. Iemand die de weg kent, veel kennis heeft en naast u staat.

Voor wie is onafhankelijke cliëntondersteuning?

Iedereen mag gebruik maken van cliëntondersteuning. Gratis. Voor vragen op alle leefgebieden. En voor alle leeftijden. Voor uzelf of voor iemand in uw omgeving. Of u nu al ondersteuning of zorg ontvangt, of niet. Iedereen heeft hier recht op. Dit staat in de wet.

Wanneer kan ik een onafhankelijke cliëntondersteuning van MEE inschakelen?

U kunt bij een consulent van MEE terecht:

  • met al uw vragen over bijvoorbeeld opvoeding, onderwijs, (zelfstandig) wonen, arbeid, vrijetijd, geldzaken en zorg;
  • om samen met u alles op een rijtje te zetten, en vanuit uw belang te bekijken welke mogelijkheden er zijn in uw situatie;
  • als u graag wilt dat iemand met u meegaat naar een gesprek met bijvoorbeeld de gemeente, het wijkteam in uw buurt of het UWV;
  • om samen met u het gesprek voor te bereiden en alles goed onder woorden te brengen
  • voor hulp bij het doen van een aanvraag;
  • om samen met u en eventueel uw naaste omgeving op zoek te gaan naar passende zorg, een zorgorganisatie of u ondersteunt bij ontevredenheid.

Waarom is de ondersteuning onafhankelijk?

Onafhankelijk betekent dat de consulent van MEE naast u staat en samen met u bekijkt wat het beste is in uw situatie. Uw belang staat daarbij voorop. De consulent geeft informatie en advies en bekijkt samen met u en eventueel uw naaste omgeving wat er nodig is om verder te komen. Maar u neemt hierin altijd zelf de beslissingen.De consulent heeft geen belang bij een bepaalde zorgaanbieder.  

Welke kennis heeft een onafhankelijke cliëntondersteuner?

De consulenten van MEE weten veel over leven met beperkingen. Hierbij kunt u denken aan (licht) verstandelijke, zintuiglijke of lichamelijke beperkingen, chronische ziekten, niet-aangeboren hersenletsel of autisme. Ook ouderen of bijvoorbeeld mensen met psychische klachten kunnen bij hen terecht. De consulenten hebben veel kennis over wet- en regelgeving. En kennen de weg in uw buurt.

Moet ik iets betalen?

Cliëntondersteuning is voor u gratis. U hoeft niets te betalen. Ook geen eigen bijdrage. Iedereen heeft hier recht op. Dit staat in de wet.

Heb ik een doorverwijzing of indicatie nodig?

U heeft geen doorverwijzing of indicatie nodig om gebruik te maken van cliëntondersteuning. Iedereen heeft hier recht op. Dit staat in de wet.

Waar kan ik terecht voor ondersteuning van MEE?

Dit hangt af van waar u woont. In de meeste gemeenten kunt u rechtstreeks contact opnemen met MEE. Wanneer u een indicatie voor langdurige zorg (Wlz) heeft, kunt u altijd rechtstreeks contact opnemen met MEE. Kijk voor meer informatie bij ‘MEE in uw gemeente’ op onze website.

Er zitten ook cliëntondersteuners in het wijkteam in mijn buurt. Wat is het verschil?

Veel gemeenten hebben wijk- of buurtteams. In deze teams zitten vaak hulpverleners van verschillende organisaties, ook cliëntondersteuners van MEE.
Voor alle consulenten van MEE geldt dat zij geen belang hebben bij een bepaalde zorgaanbieder. De consulent gaan altijd uit van uw belang en kijken samen met u wat het beste is in uw situatie.

Wat doet een ervaringsdeskundige?

Een ervaringsdeskundige van MEE heeft zelf ervaring met een ziekte of een beperking. Sommigen zijn mantelzorger, anderen hebben zelf een beperking; bijvoorbeeld een vorm van autisme, niet-aangeboren hersenletsel, een licht verstandelijke beperking of psychische problemen. Zij weten als geen ander hoe het is om een beperking te hebben of te leven met iemand met een beperking. Dat vormt een schat aan informatie die zij graag inzetten om anderen te helpen.

Een ervaringsdeskundigen van MEE:

  • biedt (h)erkenning en verbondenheid, waardoor er over praten makkelijker wordt;
  • geeft op een laagdrempelige manier uitleg;
  • slaat een brug tussen u en de professional;
  • u komt sneller tot elkaar en begrijpt elkaar beter;
  • draagt er toe bij dat u nog vollediger en sneller geholpen wordt;
  • werkt altijd samen met een professional.

Ik wil graag in contact komen met een ervaringsdeskundige?

Wilt u graag in gesprek met een ervaringsdeskundige van MEE? Of wilt u graag dat een ervaringsdeskundige aansluit bij uw gesprek met de consulent van MEE, wijkteamlid of gemeentemedewerker? Bespreek dit dan met de uw consulent/ondersteuner of neemt u contact op met MEE via ervaringsdeskundigen@mee-ugv.nl.

Ik wil mij graag in zetten als ervaringsdeskundige. Hoe meld ik mij hiervoor aan?

Heeft u zelf ervaringen en wilt u die graag inzetten ten behoeve van anderen? U kunt uw meerwaarde op verschillende manieren laten zien. Zo kunt u bijvoorbeeld:

  • gevraagd worden uw mening te geven over beleid bijde gemeente;
  • een website testen op toegankelijklheid;
  • een voorlichting geven op een school of organisatie over uw ervaringen/ diagnose;
  • aansluiten bij een gesprek tussen cliënt en professional.

Wilt u het team van ervaringsdeskundige bij MEE komen versterken? Schrijf u dan in via ervaringsdeskundigen@mee-ugv.nl en wij zullen met u contact opnemen. Wij vinden het belangrijk dat elke ervaringsdeskundige zijn eigen kwaliteiten zo goed mogelijk kan inzetten. Daarbij houden wij rekening met uw persoonlijke situatie. Dit stemmen we van tevoren met u af.

Sociale Netwerk Versterking; wat houdt dat in?

MEE gaat uit van de eigen kracht van de cliënt en zijn netwerk. Zelf besluiten nemen en zelf plannen maken die passen bij uw eigen behoeften, wensen en manier van leven. Samen met uw naaste omgeving bedenkt u oplossingen die goed aansluiten bij uw hulpvraag en maakt u een persoonlijk plan. De consulent van MEE begeleidt dit proces.

Is mijn privacy gewaarborgd bij MEE?

MEE gaat zorgvuldig met uw persoonsgegevens om. Dat schrijft de Wet Bescherming Persoonsgegevens ons voor. Wij houden ons aan deze regels omdat wij de bescherming van uw privacy belangrijk vinden. Lees meer >

Waar kan ik terecht met een klacht over MEE?

MEE wil u altijd zorgvuldig en goed van dienst zijn. Toch kan het voorkomen dat u een klacht heeft. Dat kan gaan over een medewerker of over onze manier van werken. Blijf er niet mee zitten, maar kaart het aan. Lees meer >

Hoe kom ik in contact met de cliëntenraad?

De cliëntenraad nodigt cliënten van MEE van harte uit om vragen, opmerkingen en verbeterpunten door te geven. Dit kan per e-mail: clientenraad@mee-ugv.nl of door te schrijven naar MEE Utrecht, Gooi & Vecht, t.a.v. Cliëntenraad MEE Utrecht, Gooi & Vecht, Postbus 9168, 3506 GD Utrecht.

 

 

Deel deze pagina

Contact

MEE Utrecht, Gooi & Vecht

Neem contact op met MEE Utrecht, Gooi & Vecht

030 264 22 00 info@mee-ugv.nl

Stel een vraag aan MEE Utrecht, Gooi & Vecht

Contactformulier